Wednesday, February 2, 2011

Takut Kahwin 14

Deena menyelak-yelak pakaian yang tergantung kemas di rak pakaian. Ini kali pertama dia merayau-rayau di butik Tash Collection yang serba maroon. Cahaya dari lampu yang bergemerlapan menambah suasana kemewahan. Semuanya menarik, moden dan elegan. Satu-persatu gaun malam diselaknya dengan pandangan kosong.
“Tak ada istimewanya pun,” Deena mengeluh sambil melarikan matanya ke sekeliling ruangan butik.
Tanpa sengaja, matanya terlihat sesuatu berwarna ungu tua. Dress singkat atas lutut tanpa lengan. Warna yang kaya disertai potongan berlapis-lapis menambahkan kesempurnaan pakaian itu. Dunia berhenti berputar seketika. Deena sedar, dia mesti memiliki dress itu.
“Wow. mesti mahal,” ujarnya perlahan sambil terus menghayati kesempurnaan dres ungu di matanya.
“Hello, Deena,”Natasha tiba-tiba menegur. Lama dia memerhatikan Deena berkeras di depan patung yang mengenakan rekaannya.
“Hey, Sis. How wonderful,” Deena membalas sapaan Natasha, kemudian terus memuja keindahan pakaian berona ungu di depannya.
“Do you want this?” Natasha sengaja bertanya, sedangkan dari pandangan mata Deena dia sudah tahu jawabannya. Dia menyentuh lembut dress rekaanya sendiri.
“I really do. It’s my desire,” Deena membalas dengan bersungguh-sungguh. Nada suaranya berbunga-bunga.
“Sure. You can have it. For free,”Natasha menghadiahkan senyuman manis yang terselindung makna.
“Free?” Deena mengulangi kata-kata Natasha, seperti tidak mempercayai apa yang baru saja didengarnya. Bola matanya hampir tersembul keluar.
Natasha mengangguk. “As a gift. But..”
“Yes?” Deena mendengar teliti.
“Help me to win your brother’s heart back. Can you?”ternyata ada udang di sebalik mi, ada kemahuan di sebalik kebaikan.
“Simple matter. I try my best, sis,” Deena tersenyum manis penuh berbunga-bunga. Semua tak ada hal yang penting dress itu menjadi miliknya. Dalam hatinya, dia berketawa besar.
“Mona, please take off this dress here,” Natasha memberi arahan kepada salah seorang pekerjanya dengan senyuman.
“Thanks, sis,” Deena memeluk manja Natasha tanda terima kasihnya. Bertuahnya badan Deena hati ini, bagai orang mengantuk disorong tillam.
Diam-diam Natasha mula terfikirkan langkahnya untuk memenangi hati Ben. Setakat ni, langkah pertama telah berjaya. Senyumannya melebar.
***
Tuan Albert leka membaca surat khabar di tepi kolam ikan. Puan Rose pula sibuk menyembur semburan baja pada anggeriknya. Pasangan itu sibuk dengan urusan masing-masing sementara menunggu kepulangan anak lelaki tersayang mereka petang itu.
“Agaknya boleh ke saya ni berbesan dengan Puan Christina, papa Ben,” tiba-tiba Puan Rose bersuara.
“Entahlah. Saya pun tak tahu,” balas Tuan Albert masih menyelak halaman surat khabar. Nadanya mendatar saja.
“Tapi kalau boleh biarlah Jasmine tu jadi menantu kita. Ada juga orang yang jaga kesihatan kita nanti,” kata Puan Rose lagi. Pandangan matanya jauh ke hadapan, memikirkan masa depan yang tak pasti lagi. Tiada siapa dapat meneka apa yang Puan Rose bayangkan saat itu.
“Saya pun fikir begitu juga, tapi tengok gaya Ben macam susah pula,” Tuan Albert kini melipat helaian surat khabar, kemudian mencapai cawan berisi teh hijau.
“Ben ni lah masalah utamanya. Dengar cerita dia dah menjalinkan hubungan semula dengan Natasha,”
“Ye ke? Tak ada pun Ben cerita,” ada keraguan disebalik ucapan Tuan Albert.
“Ben tu memang macam tu. Suka nak main rahsia-rahsia. Geram saya,” Puan Rose mendekati Tuan Albert yang duduk bersantai di kerusi taman.
“Saya tak tahu nak kata apa lagi, biarkan sajalah dia. Dah tua pun bukan anak kecil lagi,” Tuan Albert membalas endah tak endah. Kurang berminat dia ikut campur dalam hal-hal dalaman sebegitu.
“Umur tu memang dah tua, tapi fikiran masih macam anak kecil. Abang dan adik pun sama saja,” Puan Rose mengeluh geram sampai Deena pun terlibat sama. Kalau dia gunakan kuasa diktatornya sebagai seorang ibu, boleh saja dia memaksa Ben berkahwin dengan Jasmine secepat mungkin. Tapi apakan dayanya.
Deruan enjin Mercedez Benz memasuki kawasan parkir. Tidak lama kemudian, Ben keluar dari perut kereta berwajah monyok. Puan Rose dan Tuan Albert menghampiri anak mereka itu.
“Papa, Mama,” Ben menyalami kedua ibu bapanya sebaik menemui mereka.
“Macam mana, Ben dah rasa okay?” Tanya Puan Rose sambil mengusap belakang Ben lembut.
Ben hanya mengangguk. Moodnya agak tidak baik petang itu, sejak berperang mulut dengan Jasmine pagi tadi di klinik.
“Ben masuklah dulu. Nanti masuk angin di luar,” Tuan Albert bersuara sebelum mendorong Ben ke dalam rumah ditemani Puan Rose disampingnya.
“Ben nak makan apa malam ni?” Puan Rose bertanya penuh kelembutan.
“Apa-apa sajalah ma. Ben tak ada selera. Ben naik dulu ya ma, pa,” Ben minta diri sebelum naik ke tingkat atas menuju ke biliknya. Suaranya lemah dan tidak bermaya.
Puan Rose dan Tuan Albert saling berpandangan. Mereka kebingungan dengan sikap Ben. Macam perempuan datang bulan.
“Kenapa dengan Ben tu?” Puan Rose bertanya seolah-olah Tuan Albert tahu jawabannya.
“Manalah saya tahu anak awak tu,” Tuan Albert membalas selamba sebelum berlalu ke taman semula. Puan Rose pula terus berlalu ke dapur. Malas dia memikirkan fasal anak lelakinya.
Di atas, Ben sedang sibuk menyelongkar lacinya. Habis semua laci di biliknya dibongkar demi mencari seutas gelang perak. Tak kan aku dah jual, Ben berfikir. Dia berusaha mengingat kali terakhir dia menemui gelang itu. Berkerut dahinya cuba mengingat lokasi gelang itu. Ingat. Fikir. Gagal.
“Haish! Menyusahkan betullah!” Ben akhirnya mendengus. Nasib baik dia tidak melempar bekas pen di depannya kea rah cermin. Kalau tidak adalah dia dicuci telinga oleh mamanya.
Putus asa, dia menghempaskan tubuhnya di atas tilam. Cukup. Sudah. Aku tak nak cari lagi, putusnya setelah penat berfikir. Matanya ditutup rapat-rapat. Geram dan marah menyerang system emosinya. Puan dokter!
“yeah, my brother dah balik!” jeritan Deena menggegar gegendang telinga Ben. Adiknya itu menyerbu masuk tanpa mengetuk pintu. Tiba-tiba kegeraman memuncak ke seluruh tubuh Ben.
“Awak ni kenapa jerit-jerit,”ujar Ben garang sambil bangkit dari berbaring.
“Garangnya. Eh, kenapa bersepah ni? By the way, Bro, tengok dress ni. Lawa kan?” Deena yang tidak berapa peka dengan naik turun perasaan Ben terus menunjukkan dres ungunya pada si abang.
“Dah, saya tak peduli! Sekarang lebih baik awak keluar. Saya tak ada mood ni!” Ben menolak Deena keluar agak kasar kemudian menghempas pintu. Bergegar jantung Deena diperlakukan begitu. Baik-baik dia menegur abangnya, ni pula balasannya. Air matanya hampir menitis.
“Abang ni jahat!”
Suara terakhir yang didengar Ben sebelum dia terlelap dalam kegeramannya.
***
“Semua orang, cuba dengar ni,” Debby berlari-lari anak dengan laptop di tangan menghampiri Puan Christina dan Jasmine yang sedang bersantai-santai diruang tamu.
“Gamophobia ialah ketakutan melampau terhadap hubungan perkahwinan. Disebabkan takut pada komitmen,” Debby membaca barisan ayat yang tertera pada skrin di depannya. Kemudian terus menbaca. “ Contoh rawatan ialah behavior terapy dan anti-anxiety medication,”
“Jadi?” Jasmine cuba mencari perkaitan tindakan Debby dengan keadaan sekeliling mereka saat itu.
“Tepuk dada, tanyalah diri sendiri. Kalau kakak tak sedar-sedar diri lagi, nilah penyakit yang kakak hidapi sekarang,” Debby membalas dengan serius.
“Maksud Debb?” Puan Christina kebingungan.
“Takut kahwin,” ujar Debby dengan berkeyakinan seperti menembak Jasmine depan-depan.
“Min takut kahwin ke?” Tanya Puan Christina kepada Jasmine dengan nada curiga. Jasmine tidak mampu melarikan diri dari soalan itu.
“Mana ada..” nafinya dengan nada keraguan.
“Habis tu kenapa tak kahwin-kahwin lagi? Ah, jawablah. Jawab,” Debby seperti sengaja menyerang Jasmine. Jasmine terdiam, tak tahu nak kata apa.
“Betul ke, Min? Jadi Min ada penyakit gamophobia?” Puan Christina menduga lagi.
“Sudah terang lagi bersuluh,” ujar Debby bersemangat. Lain yang ditanya, lain pula yang menjawab.
“Itu bukan penyakitlah. Cuma fobia,” kata Jasmine, sekadar membalas pertanyaan Mummynya walaupun itu bukanlah jawaban yang sepatutnya. Nadanya mendatar, kedengaran serius.
“Jadi betullah cakap Debby, Min takut kahwin,” Puan Christina bersuara cemas. Sepertilah keadaan Jasmine sedang kronik.
“Oleh sebab itu, kita patut hantar kakak pergi jumpa psikatrik. Kalau dibiarkan lama-lama nanti semakin teruk,” ujar Debby memandai-mandai.
“Tak adalah sampai tahap macam tu. Saya tak apa-apalah,” Jasmine menafikan cadangan Debby. Sebenarnya, dia agak terkilan dengan kata-kata Debby.
Adakah mereka tidak tahu yang papa punca aku berperasaan begini? Adakah mereka tahu yang aku belum pernah menemui seseorang yang dapat menunjukkan kasih sayang seperti itu? Jasmine hanya mampu bertanya dalam hatinya. Tak mungkin dia dapat mengungkapkan kata-kata itu di depan Puan Christina dan Debby.
“Kak ni, janganlah keras kepala. Kakak mesti berusaha untuk menghilangkan fobia ini,” Debby bermati-matian memaksa Jasmine melakukan sesuatu yang bukan kemahuannya. Dia tidak cuba pun memahami situasi kakaknya.
“Saya naik dulu. Penat,” Jasmine mengangkat tubuhnya meninggalkan ruangan itu. Hatinya benar-benar terhiris. Dia merasa dirinya rendah. Kasih sayang itu jauh darinya. Dia mahu mencurahkan isi hatinya pada seseorang. Jane, sahabat karibnya. Dialah orang yang benar-benar memahami dirinya.
Puan Christina memerhati sayu Jasmine berlalu. Dia tahu hati Jasmine terkilan dari riak wajahnya. Dia agak menyesal kerana bereaksi keterlaluan tadi.
“Debb suka ke kakak sedih. Lain kali fikir dulu sebelum cakap macam-macam depan dia,” Puan Christina menegur Debby setelah Jasmine hilang ke tingkat atas.
“Tapi apa yang Debb cakap semua betul,” Debby cuba mempertahankan kedudukannya. Belum ada penyesalan terbit dalam hatinya.
“Kadang-kadang apa yang kita sangka kebenaran akan menyakiti orang lain. Jadi sebelum bercakap fikir dulu,” Puan Christina menasihati Debby yang belum menyedari kesilapannya. Dia kemudian melangkah ke tingkat atas, meninggalkan Debby mengenangi kesilapannya.
***
Puan Rose menyusun pinggan dan kutleri lainnya di atas meja makan sambil bernyanyi kecil. Hatinya girang malam itu. Petang tadi Deena memberitahu dia akan menjemput seseorang yang istimewa untuk makan malam. Mungkin saja seseorang itu sangat istimewa bagi Deena.
“Mak Jah, ayam panggang dah siap ke?” laung Puan Rose kearah dapur. Kelam kabut dibuatnya memandangkan jam sudah menunjukkan pukul 7.30 malam.
Mak Jah terkedek-kedek menjinjing dulang berisi ayam panggang satu badan menuju meja. Perlahan-lahan dia menyusun dulang itu di tengah meja.
“Sekarang Mak Jah siapkan pula pencuci mulut. Biar saya uruskan meja ni,” perintah Puan Rose sambil membetulkan susunan beberapa pinggan berisi lauk. Mak Jah patuh, kemudian beredar semula ke dapur.
“Mama ada tetamu ke hari ni?” Ben bertanya selamba sambil memerhatikan hindangan lazat yang memenuhi meja.
“Deena jemput seseorang makan bersama kita. Eh, Ben kenapa pakai seluar pendek saja? Pergi tukar pakaian sekarang. Sekejap lagi tetamu datang ni,” ujar Puan Rose cemas.
Ben teragak-agak tetapi diturutinya juga arahan ibunya. Tidak lama kemudian, Deena muncul, menambah kegusaran Puan Rose yang masih sibuk membereskan meja makan.
“Mama, kami dah datang,” Deena tersengih-sengih menghampiri mamanya dengan lagak manjanya.
“Mana tetamu kita yang Dee cakap tu?” Puan Rose bertanya sambil memerhatikan sekeliling.
“Hai auntie,” suara lembut menyapa dari arah pintu.
“Itu pun dia. Kak Tash marilah sini,”
Harapan Puan Rose berkecai sama sekali. Bukan teman istimewa Deena yang menjadi tetamu malam itu. Rupanya Natasha, bekas kekasih Ben. Sia-sia usahanya sejak petang tadi. Kenyataan tidak seperti yang dia harapkan. Tapi yang hairannya, Ben sendiri tak tahu akan perkara itu.
“Hai, Natasha. Kamu rupanya tetamu kami malam ni. Jemputlah duduk. Auntie masuk sekejap,” Puan Rose tersenyum plastic sambil berlalu ke dapur.
Ben beriringan dengan papanya memasuki ruangan makan. Keduanya nampak terkejut melihat kehadiran Natasha di sana.
“Natasha is here,” Deena mengumumkan dengan nada riang gembiranya.
“Hello uncle, Ben,” ringan saja mulut Natasha menyapa. Dia tampil ringkas mengenakan blouse putih dan seluar jeans.
“Hello, Natasha. Kamu rupanya tetamu malam ni,” Tuan Albert menyalam hangat gadis tinggi lampai itu. Pandangannya beralih kepada Ben yang masih terkebil-kebil di sampingnya. “Ben tak bagi tau pun, Natasha nak datang,” soalan cepu emas khas untuk Ben. Macam menyindir pun ada juga.
“Saya sendiri tak tahu, pa. What a surprise,” jawab Ben pada papanya kemudian tersenyum kebingungan.
“Hai, Tash,” sapa Ben bersahaja lalu mengambil tempat duduk di sebelah Tuan Albert.
“So, how’s your business?” Tuan Albert memulai perbualan sekadar member nyawa kepada suasana dalam ruangan itu.
Dari pemerhatiannya, Ben tidak menunjukkan sebarang tanda-tanda keintiman dengan Natasha. Kalau betullah apa yang isterinya ceritakan tempoh hari, tak kan Ben tidak tahu mengenai kedatangan Natasha malam itu. Bukankah sepatutnya Ben yang mengajak Natasha? Jadi kesimpulannya, mereka tiada hubungan istimewa seperti yang didakwa, Tuan Abert berkata-kata dalam hatinya.
“Okay. It’s improving,” balas Natasha memandang kearah Ben dengan senyuman manis yang menggoda.
Ben berpura-pura mengalihkan pandangan kepada Deena yang sibuk menunjukkan lirikan mata yang menjengkelkan. Ben menahan hatinya, mahu saja dia membalas lirikan itu tetapi Natasha hanya berada di depannya.
“Semua orang dah datang. Marilah kita mula makan,” Puan Rose menyertai mereka di meja makan. Berusaha dia memaniskan wajahnya di depan Natasha.
“Makanlah Natasha. Jangan malu-malu,” Tuan Albert mempelawa mesra. Dia mengangkat pinggan berisi ikan sweet and sour, kegemarannya.
Natasha kelihatan ragu-ragu. Dia memerhatikan satu-persatu makanan yang terhidang.
“Oh ya, Dee lupa nak beritahu mama yang kak Tash tak boleh makan makanan berlemak. Terutamanya waktu malam,” kata Deena sambil menggaru-garu kepalanya dan tersengih.
“Eh, ye ke. Auntie minta maaflah. Tak tahu pula,” ucap Puan Rose kesal, sedangkan dia berketawa besar dalam hatinya. Entah kenapa, dia mempunyai perasaan tidak suka yang kuat terhadap Natasha. Sedangkan dulu, sewaktu Natasha dan Ben masih bersama dia benar-benar menyenangi gadis itu.
“It’s okay. Saya boleh makan sayur,” kata Natasha sambil mencapai pinggan berisi masakan sayur kailan bersos tiram. Agaknya berapalah kalori makanan ni semua? Dia bertanya dalam hatinya.
“Sekali-sekala makan besar tak apalah. Lagipun Natasha dah kurus sangat uncle tengok ni,” giliran Tuan Albert bersuara.
“Lagi kurus, lagi bagus. Baru sesuai nak peragakan apa-apa saja jenis pakaian. Kan kak?” Deena pula menambah.
Natasha mengangguk diiringi senyuman palsu. Sengalnya budak ni, dia berbisik dalam hati. Memalukan aku je.
“Kau tu yang patut kuruskan badan,” Ben pula menyampuk, sengaja menyakitkan hati adiknya.
Deena memberikan jelingan berbisa kepada Ben yang tersenyum mengejek kearahnya.
“Sayanglah. Sedap auntie masak ayam panggang ni,” sengaja lagi Puan Rose menambah ketidakselesaan Natasha. Ayam panggang di atas dulang itu dihirisnya perlahan, mengumpan selera.
Ben hampir tergelak. Dia dari tadi hanya berdiam mendengar ahli keluarganya ‘membuli’ Natasha. Kesian juga dia ni, Ben bermonolog.
“By the way, thanks Tash sebab hari tu,” Ben cuba menyenangkan sedikit hati Natasha yang seperti mati akal di sana.
“You’re welcome, Ben. I gembira dapat tolong you,” Natasha teruja dengan penghargaan Ben. Akhirnya kewujudannya disedari Ben. Senyumnya melebar.
“Lupa pula auntie berterima kasih pada kamu, Natasha. Terima kasih banyak-banyak sebab tolong Ben,” ujar Puan Rose. Kali ini dia ucapkan dengan ikhlas.
“Sama-sama. That’s what friends for,” Natasha membalas mesra. Patutnya ‘friends’ tu digantikan dengan ‘girl friend’,dia menambah dalam hati.
“Kalau bukan sebab Natasha, entah apalah jadi dengan Ben,” Tuan Albert mengulas lanjut.
“Jadi anggaplah makan malam ni sebagai tanda ucapan terima kasih kita pada kak Tash,” Deena menambah lagi.
Ben berdiam lagi, sekadar menjadi pendengar setia perbualan mereka. Macam-macam soalan ditujukan pada Natasha. Macam-macam ucapan bersirat disampaikan mama dan papanya. Ben berpura-pura pekak, sehinggalah akhirnya makan malam tamat.
***
Tengah hari yang sangat panas. Jasmine menghirup Jus Oren sejuk untuk meyegarkan tekaknya. Baru saja dia habis makan tengah hari bersama Faroq. Dia masih terkesan akan ucapan Debby malam tadi, “Takut kahwin”. Bergema perkataan itu dalam kepalanya berulang kali.
“Hello, mengkhayal ke?” Faroq melambaikan jari-jemari di depan mata Jasmine yang membatu.
“Eh, tak adalah. Cuma berfikir,” cepat-cepat Jasmine menafikan sambil memainkan jarinya dengan straw. Tidak pula dia sedar yang Farouk sudah kembali dari mencuci tangan.
“Mengaku je lah. Apa yang awak khayalkan?” Faroq bertanya sambil memandang Jasmine dengan penuh berminat.
“Hish, orang cakap tak ada apa-apa lah,” Jasmine terus menafikan. Dia tak rasa sesuai berkongsi cerita tu dengan seorang lelaki.
“Tak pe lah kalau tak nak cerita,” Faroq buat-buat merajuk lalu meneguk air kosong.
“Sebenarnya saya ada nak tanya sesuatu pada awak,” Faroq bersuara semula, tapi kelihatan ragu-ragu, macam ada sesuatu yang penting.
“Apa dia?” Jasmine bertanya sedikit curiga.
“Awak kan perempuan, mesti awak tahu apa yang perempuan suka,” tersengih-sengih Faroq melontarkan kata-kata.
“Siapa yang cakap aku ni lelaki. Perempuan tak semua samalah. Depend la dengan orangnya,”jawaban Jasmine terselit lawak bodoh. Malas dia melayan si Faroq.
Farouk ketawa kecil. “Kalau perempuan tu seorang yang manja?” Makin rancak pula Faroq bertanya.
“Kalau dah macam tu, sahlah dia sukakan benda-benda yang cute. Macam budak-budak,” Jasmine menjawab endah tak endah. Jus oren dalam gelas disedutnya lagi.
“Contohnya?” memanjang pula soalan Faroq.
“Itu, awak kena fikirlah sendiri. Kenapa tanya semua tu? Awak dah ada girlfriend ek,”Jasmine mengenakan Faroq.
Farouk terdiam. Mati kata dibuatnya. Dia tertunduk mungkin malu, kerana apa yang dikatakan Jasmine terkena di hatinya.
Jasmine tiba-tiba ketawa kecil, lucu melihat perubahan reaksi Faroq. Jejaka yang muda dua tahun darinya itu memandangnya kesal. Rupanya pertanyaannya sudah cukup untuk dijadikan klu.
“Kan dah kantoi,”ketawa Jasmine masih tersisa.
“Cukup-cukuplah tu. Saya dah malu ni,”
“Pandai malu konon. Siapakah gadis yang berjaya menjerat hati Dr. Farouk ini?” Jasmine belum puas menyakat Farouk.
“Awak akan tahu juga nanti,” Faroq berteka-teki. Wajahnya terpancar kebahagian orang yang dilamun cinta.
“I wish you luck, then,” Jasmine menepuk bahu Faroq, menandakan sokongannya.
“Thanks, Sis. Jom kita jalan. Sekejap lagi jam dua,” Faroq berdiri kemudian meninggalkan meja makan.
Jasmine mengekori di belakang. “Sis”. Panggilan Farouk untuknya tadi melekat dalam fikirannya seketika. Memang terbukti yang selama ini Faroq menganggap Jasmine sebagai seorang kakak. Dia ketawa kecil lagi, geli hati mengingat kegilaan perasaannya yang hampir tersangkut pada jejaka rupawan itu di awal perkenalan mereka. Tidak meghairankan. Faroq mempunyai daya penarik yang sangat kuat. Di samping wajahnya yang tidak boleh dinafikan kekacakannya, dia juga seorang yang peramah dan senang bergaul. Sungguhpun begitu, dia tidak pernah berbangga dengan dirinya. Jasmine diam-diam menganggumi jejaka itu, selama ini.
Siapalah gadis yang bertuah tu, Jasmine menduga. Kalaulah aku muda sedikit, mungkin adalah peluang. Tambah Jasmine sambil tersenyum. Apa-apa pun dia mendoakan kebahagiaan Faroq yang boleh dianggapnya adik. Harapan Jasmine, gadis pilihan Farouk itu seorang yang terbaik untuknya.
“Melamun lagi mak cik ni. Cepatlah sikit,” suara Faroq menghamburkan perkataan-perkataan yang tersusun dalam minda Jasmine tadi. Dia seperti tersedar dari mimpi.
“Saya datanglah ni,” Jasmine mempercepat langkah kakinya.

3 comments:

MaY_LiN said...

alahai..
tash ni..
sengaja je..

akhirnya..
ade gak sambungan..
hampir terlupa jalan cite nye

aqilah said...

hai.....dah lama dah cerita ni hang, kan???? apapun, akak nak tahu jugak apa sambungan cerita ni......
nak Ben dgn Jasmin....... akak follow...............

Anonymous said...

saya rase dr.faroq 2 ade hubungan dgn debby kot,hihihi

Wednesday, February 2, 2011

Takut Kahwin 14

Deena menyelak-yelak pakaian yang tergantung kemas di rak pakaian. Ini kali pertama dia merayau-rayau di butik Tash Collection yang serba maroon. Cahaya dari lampu yang bergemerlapan menambah suasana kemewahan. Semuanya menarik, moden dan elegan. Satu-persatu gaun malam diselaknya dengan pandangan kosong.
“Tak ada istimewanya pun,” Deena mengeluh sambil melarikan matanya ke sekeliling ruangan butik.
Tanpa sengaja, matanya terlihat sesuatu berwarna ungu tua. Dress singkat atas lutut tanpa lengan. Warna yang kaya disertai potongan berlapis-lapis menambahkan kesempurnaan pakaian itu. Dunia berhenti berputar seketika. Deena sedar, dia mesti memiliki dress itu.
“Wow. mesti mahal,” ujarnya perlahan sambil terus menghayati kesempurnaan dres ungu di matanya.
“Hello, Deena,”Natasha tiba-tiba menegur. Lama dia memerhatikan Deena berkeras di depan patung yang mengenakan rekaannya.
“Hey, Sis. How wonderful,” Deena membalas sapaan Natasha, kemudian terus memuja keindahan pakaian berona ungu di depannya.
“Do you want this?” Natasha sengaja bertanya, sedangkan dari pandangan mata Deena dia sudah tahu jawabannya. Dia menyentuh lembut dress rekaanya sendiri.
“I really do. It’s my desire,” Deena membalas dengan bersungguh-sungguh. Nada suaranya berbunga-bunga.
“Sure. You can have it. For free,”Natasha menghadiahkan senyuman manis yang terselindung makna.
“Free?” Deena mengulangi kata-kata Natasha, seperti tidak mempercayai apa yang baru saja didengarnya. Bola matanya hampir tersembul keluar.
Natasha mengangguk. “As a gift. But..”
“Yes?” Deena mendengar teliti.
“Help me to win your brother’s heart back. Can you?”ternyata ada udang di sebalik mi, ada kemahuan di sebalik kebaikan.
“Simple matter. I try my best, sis,” Deena tersenyum manis penuh berbunga-bunga. Semua tak ada hal yang penting dress itu menjadi miliknya. Dalam hatinya, dia berketawa besar.
“Mona, please take off this dress here,” Natasha memberi arahan kepada salah seorang pekerjanya dengan senyuman.
“Thanks, sis,” Deena memeluk manja Natasha tanda terima kasihnya. Bertuahnya badan Deena hati ini, bagai orang mengantuk disorong tillam.
Diam-diam Natasha mula terfikirkan langkahnya untuk memenangi hati Ben. Setakat ni, langkah pertama telah berjaya. Senyumannya melebar.
***
Tuan Albert leka membaca surat khabar di tepi kolam ikan. Puan Rose pula sibuk menyembur semburan baja pada anggeriknya. Pasangan itu sibuk dengan urusan masing-masing sementara menunggu kepulangan anak lelaki tersayang mereka petang itu.
“Agaknya boleh ke saya ni berbesan dengan Puan Christina, papa Ben,” tiba-tiba Puan Rose bersuara.
“Entahlah. Saya pun tak tahu,” balas Tuan Albert masih menyelak halaman surat khabar. Nadanya mendatar saja.
“Tapi kalau boleh biarlah Jasmine tu jadi menantu kita. Ada juga orang yang jaga kesihatan kita nanti,” kata Puan Rose lagi. Pandangan matanya jauh ke hadapan, memikirkan masa depan yang tak pasti lagi. Tiada siapa dapat meneka apa yang Puan Rose bayangkan saat itu.
“Saya pun fikir begitu juga, tapi tengok gaya Ben macam susah pula,” Tuan Albert kini melipat helaian surat khabar, kemudian mencapai cawan berisi teh hijau.
“Ben ni lah masalah utamanya. Dengar cerita dia dah menjalinkan hubungan semula dengan Natasha,”
“Ye ke? Tak ada pun Ben cerita,” ada keraguan disebalik ucapan Tuan Albert.
“Ben tu memang macam tu. Suka nak main rahsia-rahsia. Geram saya,” Puan Rose mendekati Tuan Albert yang duduk bersantai di kerusi taman.
“Saya tak tahu nak kata apa lagi, biarkan sajalah dia. Dah tua pun bukan anak kecil lagi,” Tuan Albert membalas endah tak endah. Kurang berminat dia ikut campur dalam hal-hal dalaman sebegitu.
“Umur tu memang dah tua, tapi fikiran masih macam anak kecil. Abang dan adik pun sama saja,” Puan Rose mengeluh geram sampai Deena pun terlibat sama. Kalau dia gunakan kuasa diktatornya sebagai seorang ibu, boleh saja dia memaksa Ben berkahwin dengan Jasmine secepat mungkin. Tapi apakan dayanya.
Deruan enjin Mercedez Benz memasuki kawasan parkir. Tidak lama kemudian, Ben keluar dari perut kereta berwajah monyok. Puan Rose dan Tuan Albert menghampiri anak mereka itu.
“Papa, Mama,” Ben menyalami kedua ibu bapanya sebaik menemui mereka.
“Macam mana, Ben dah rasa okay?” Tanya Puan Rose sambil mengusap belakang Ben lembut.
Ben hanya mengangguk. Moodnya agak tidak baik petang itu, sejak berperang mulut dengan Jasmine pagi tadi di klinik.
“Ben masuklah dulu. Nanti masuk angin di luar,” Tuan Albert bersuara sebelum mendorong Ben ke dalam rumah ditemani Puan Rose disampingnya.
“Ben nak makan apa malam ni?” Puan Rose bertanya penuh kelembutan.
“Apa-apa sajalah ma. Ben tak ada selera. Ben naik dulu ya ma, pa,” Ben minta diri sebelum naik ke tingkat atas menuju ke biliknya. Suaranya lemah dan tidak bermaya.
Puan Rose dan Tuan Albert saling berpandangan. Mereka kebingungan dengan sikap Ben. Macam perempuan datang bulan.
“Kenapa dengan Ben tu?” Puan Rose bertanya seolah-olah Tuan Albert tahu jawabannya.
“Manalah saya tahu anak awak tu,” Tuan Albert membalas selamba sebelum berlalu ke taman semula. Puan Rose pula terus berlalu ke dapur. Malas dia memikirkan fasal anak lelakinya.
Di atas, Ben sedang sibuk menyelongkar lacinya. Habis semua laci di biliknya dibongkar demi mencari seutas gelang perak. Tak kan aku dah jual, Ben berfikir. Dia berusaha mengingat kali terakhir dia menemui gelang itu. Berkerut dahinya cuba mengingat lokasi gelang itu. Ingat. Fikir. Gagal.
“Haish! Menyusahkan betullah!” Ben akhirnya mendengus. Nasib baik dia tidak melempar bekas pen di depannya kea rah cermin. Kalau tidak adalah dia dicuci telinga oleh mamanya.
Putus asa, dia menghempaskan tubuhnya di atas tilam. Cukup. Sudah. Aku tak nak cari lagi, putusnya setelah penat berfikir. Matanya ditutup rapat-rapat. Geram dan marah menyerang system emosinya. Puan dokter!
“yeah, my brother dah balik!” jeritan Deena menggegar gegendang telinga Ben. Adiknya itu menyerbu masuk tanpa mengetuk pintu. Tiba-tiba kegeraman memuncak ke seluruh tubuh Ben.
“Awak ni kenapa jerit-jerit,”ujar Ben garang sambil bangkit dari berbaring.
“Garangnya. Eh, kenapa bersepah ni? By the way, Bro, tengok dress ni. Lawa kan?” Deena yang tidak berapa peka dengan naik turun perasaan Ben terus menunjukkan dres ungunya pada si abang.
“Dah, saya tak peduli! Sekarang lebih baik awak keluar. Saya tak ada mood ni!” Ben menolak Deena keluar agak kasar kemudian menghempas pintu. Bergegar jantung Deena diperlakukan begitu. Baik-baik dia menegur abangnya, ni pula balasannya. Air matanya hampir menitis.
“Abang ni jahat!”
Suara terakhir yang didengar Ben sebelum dia terlelap dalam kegeramannya.
***
“Semua orang, cuba dengar ni,” Debby berlari-lari anak dengan laptop di tangan menghampiri Puan Christina dan Jasmine yang sedang bersantai-santai diruang tamu.
“Gamophobia ialah ketakutan melampau terhadap hubungan perkahwinan. Disebabkan takut pada komitmen,” Debby membaca barisan ayat yang tertera pada skrin di depannya. Kemudian terus menbaca. “ Contoh rawatan ialah behavior terapy dan anti-anxiety medication,”
“Jadi?” Jasmine cuba mencari perkaitan tindakan Debby dengan keadaan sekeliling mereka saat itu.
“Tepuk dada, tanyalah diri sendiri. Kalau kakak tak sedar-sedar diri lagi, nilah penyakit yang kakak hidapi sekarang,” Debby membalas dengan serius.
“Maksud Debb?” Puan Christina kebingungan.
“Takut kahwin,” ujar Debby dengan berkeyakinan seperti menembak Jasmine depan-depan.
“Min takut kahwin ke?” Tanya Puan Christina kepada Jasmine dengan nada curiga. Jasmine tidak mampu melarikan diri dari soalan itu.
“Mana ada..” nafinya dengan nada keraguan.
“Habis tu kenapa tak kahwin-kahwin lagi? Ah, jawablah. Jawab,” Debby seperti sengaja menyerang Jasmine. Jasmine terdiam, tak tahu nak kata apa.
“Betul ke, Min? Jadi Min ada penyakit gamophobia?” Puan Christina menduga lagi.
“Sudah terang lagi bersuluh,” ujar Debby bersemangat. Lain yang ditanya, lain pula yang menjawab.
“Itu bukan penyakitlah. Cuma fobia,” kata Jasmine, sekadar membalas pertanyaan Mummynya walaupun itu bukanlah jawaban yang sepatutnya. Nadanya mendatar, kedengaran serius.
“Jadi betullah cakap Debby, Min takut kahwin,” Puan Christina bersuara cemas. Sepertilah keadaan Jasmine sedang kronik.
“Oleh sebab itu, kita patut hantar kakak pergi jumpa psikatrik. Kalau dibiarkan lama-lama nanti semakin teruk,” ujar Debby memandai-mandai.
“Tak adalah sampai tahap macam tu. Saya tak apa-apalah,” Jasmine menafikan cadangan Debby. Sebenarnya, dia agak terkilan dengan kata-kata Debby.
Adakah mereka tidak tahu yang papa punca aku berperasaan begini? Adakah mereka tahu yang aku belum pernah menemui seseorang yang dapat menunjukkan kasih sayang seperti itu? Jasmine hanya mampu bertanya dalam hatinya. Tak mungkin dia dapat mengungkapkan kata-kata itu di depan Puan Christina dan Debby.
“Kak ni, janganlah keras kepala. Kakak mesti berusaha untuk menghilangkan fobia ini,” Debby bermati-matian memaksa Jasmine melakukan sesuatu yang bukan kemahuannya. Dia tidak cuba pun memahami situasi kakaknya.
“Saya naik dulu. Penat,” Jasmine mengangkat tubuhnya meninggalkan ruangan itu. Hatinya benar-benar terhiris. Dia merasa dirinya rendah. Kasih sayang itu jauh darinya. Dia mahu mencurahkan isi hatinya pada seseorang. Jane, sahabat karibnya. Dialah orang yang benar-benar memahami dirinya.
Puan Christina memerhati sayu Jasmine berlalu. Dia tahu hati Jasmine terkilan dari riak wajahnya. Dia agak menyesal kerana bereaksi keterlaluan tadi.
“Debb suka ke kakak sedih. Lain kali fikir dulu sebelum cakap macam-macam depan dia,” Puan Christina menegur Debby setelah Jasmine hilang ke tingkat atas.
“Tapi apa yang Debb cakap semua betul,” Debby cuba mempertahankan kedudukannya. Belum ada penyesalan terbit dalam hatinya.
“Kadang-kadang apa yang kita sangka kebenaran akan menyakiti orang lain. Jadi sebelum bercakap fikir dulu,” Puan Christina menasihati Debby yang belum menyedari kesilapannya. Dia kemudian melangkah ke tingkat atas, meninggalkan Debby mengenangi kesilapannya.
***
Puan Rose menyusun pinggan dan kutleri lainnya di atas meja makan sambil bernyanyi kecil. Hatinya girang malam itu. Petang tadi Deena memberitahu dia akan menjemput seseorang yang istimewa untuk makan malam. Mungkin saja seseorang itu sangat istimewa bagi Deena.
“Mak Jah, ayam panggang dah siap ke?” laung Puan Rose kearah dapur. Kelam kabut dibuatnya memandangkan jam sudah menunjukkan pukul 7.30 malam.
Mak Jah terkedek-kedek menjinjing dulang berisi ayam panggang satu badan menuju meja. Perlahan-lahan dia menyusun dulang itu di tengah meja.
“Sekarang Mak Jah siapkan pula pencuci mulut. Biar saya uruskan meja ni,” perintah Puan Rose sambil membetulkan susunan beberapa pinggan berisi lauk. Mak Jah patuh, kemudian beredar semula ke dapur.
“Mama ada tetamu ke hari ni?” Ben bertanya selamba sambil memerhatikan hindangan lazat yang memenuhi meja.
“Deena jemput seseorang makan bersama kita. Eh, Ben kenapa pakai seluar pendek saja? Pergi tukar pakaian sekarang. Sekejap lagi tetamu datang ni,” ujar Puan Rose cemas.
Ben teragak-agak tetapi diturutinya juga arahan ibunya. Tidak lama kemudian, Deena muncul, menambah kegusaran Puan Rose yang masih sibuk membereskan meja makan.
“Mama, kami dah datang,” Deena tersengih-sengih menghampiri mamanya dengan lagak manjanya.
“Mana tetamu kita yang Dee cakap tu?” Puan Rose bertanya sambil memerhatikan sekeliling.
“Hai auntie,” suara lembut menyapa dari arah pintu.
“Itu pun dia. Kak Tash marilah sini,”
Harapan Puan Rose berkecai sama sekali. Bukan teman istimewa Deena yang menjadi tetamu malam itu. Rupanya Natasha, bekas kekasih Ben. Sia-sia usahanya sejak petang tadi. Kenyataan tidak seperti yang dia harapkan. Tapi yang hairannya, Ben sendiri tak tahu akan perkara itu.
“Hai, Natasha. Kamu rupanya tetamu kami malam ni. Jemputlah duduk. Auntie masuk sekejap,” Puan Rose tersenyum plastic sambil berlalu ke dapur.
Ben beriringan dengan papanya memasuki ruangan makan. Keduanya nampak terkejut melihat kehadiran Natasha di sana.
“Natasha is here,” Deena mengumumkan dengan nada riang gembiranya.
“Hello uncle, Ben,” ringan saja mulut Natasha menyapa. Dia tampil ringkas mengenakan blouse putih dan seluar jeans.
“Hello, Natasha. Kamu rupanya tetamu malam ni,” Tuan Albert menyalam hangat gadis tinggi lampai itu. Pandangannya beralih kepada Ben yang masih terkebil-kebil di sampingnya. “Ben tak bagi tau pun, Natasha nak datang,” soalan cepu emas khas untuk Ben. Macam menyindir pun ada juga.
“Saya sendiri tak tahu, pa. What a surprise,” jawab Ben pada papanya kemudian tersenyum kebingungan.
“Hai, Tash,” sapa Ben bersahaja lalu mengambil tempat duduk di sebelah Tuan Albert.
“So, how’s your business?” Tuan Albert memulai perbualan sekadar member nyawa kepada suasana dalam ruangan itu.
Dari pemerhatiannya, Ben tidak menunjukkan sebarang tanda-tanda keintiman dengan Natasha. Kalau betullah apa yang isterinya ceritakan tempoh hari, tak kan Ben tidak tahu mengenai kedatangan Natasha malam itu. Bukankah sepatutnya Ben yang mengajak Natasha? Jadi kesimpulannya, mereka tiada hubungan istimewa seperti yang didakwa, Tuan Abert berkata-kata dalam hatinya.
“Okay. It’s improving,” balas Natasha memandang kearah Ben dengan senyuman manis yang menggoda.
Ben berpura-pura mengalihkan pandangan kepada Deena yang sibuk menunjukkan lirikan mata yang menjengkelkan. Ben menahan hatinya, mahu saja dia membalas lirikan itu tetapi Natasha hanya berada di depannya.
“Semua orang dah datang. Marilah kita mula makan,” Puan Rose menyertai mereka di meja makan. Berusaha dia memaniskan wajahnya di depan Natasha.
“Makanlah Natasha. Jangan malu-malu,” Tuan Albert mempelawa mesra. Dia mengangkat pinggan berisi ikan sweet and sour, kegemarannya.
Natasha kelihatan ragu-ragu. Dia memerhatikan satu-persatu makanan yang terhidang.
“Oh ya, Dee lupa nak beritahu mama yang kak Tash tak boleh makan makanan berlemak. Terutamanya waktu malam,” kata Deena sambil menggaru-garu kepalanya dan tersengih.
“Eh, ye ke. Auntie minta maaflah. Tak tahu pula,” ucap Puan Rose kesal, sedangkan dia berketawa besar dalam hatinya. Entah kenapa, dia mempunyai perasaan tidak suka yang kuat terhadap Natasha. Sedangkan dulu, sewaktu Natasha dan Ben masih bersama dia benar-benar menyenangi gadis itu.
“It’s okay. Saya boleh makan sayur,” kata Natasha sambil mencapai pinggan berisi masakan sayur kailan bersos tiram. Agaknya berapalah kalori makanan ni semua? Dia bertanya dalam hatinya.
“Sekali-sekala makan besar tak apalah. Lagipun Natasha dah kurus sangat uncle tengok ni,” giliran Tuan Albert bersuara.
“Lagi kurus, lagi bagus. Baru sesuai nak peragakan apa-apa saja jenis pakaian. Kan kak?” Deena pula menambah.
Natasha mengangguk diiringi senyuman palsu. Sengalnya budak ni, dia berbisik dalam hati. Memalukan aku je.
“Kau tu yang patut kuruskan badan,” Ben pula menyampuk, sengaja menyakitkan hati adiknya.
Deena memberikan jelingan berbisa kepada Ben yang tersenyum mengejek kearahnya.
“Sayanglah. Sedap auntie masak ayam panggang ni,” sengaja lagi Puan Rose menambah ketidakselesaan Natasha. Ayam panggang di atas dulang itu dihirisnya perlahan, mengumpan selera.
Ben hampir tergelak. Dia dari tadi hanya berdiam mendengar ahli keluarganya ‘membuli’ Natasha. Kesian juga dia ni, Ben bermonolog.
“By the way, thanks Tash sebab hari tu,” Ben cuba menyenangkan sedikit hati Natasha yang seperti mati akal di sana.
“You’re welcome, Ben. I gembira dapat tolong you,” Natasha teruja dengan penghargaan Ben. Akhirnya kewujudannya disedari Ben. Senyumnya melebar.
“Lupa pula auntie berterima kasih pada kamu, Natasha. Terima kasih banyak-banyak sebab tolong Ben,” ujar Puan Rose. Kali ini dia ucapkan dengan ikhlas.
“Sama-sama. That’s what friends for,” Natasha membalas mesra. Patutnya ‘friends’ tu digantikan dengan ‘girl friend’,dia menambah dalam hati.
“Kalau bukan sebab Natasha, entah apalah jadi dengan Ben,” Tuan Albert mengulas lanjut.
“Jadi anggaplah makan malam ni sebagai tanda ucapan terima kasih kita pada kak Tash,” Deena menambah lagi.
Ben berdiam lagi, sekadar menjadi pendengar setia perbualan mereka. Macam-macam soalan ditujukan pada Natasha. Macam-macam ucapan bersirat disampaikan mama dan papanya. Ben berpura-pura pekak, sehinggalah akhirnya makan malam tamat.
***
Tengah hari yang sangat panas. Jasmine menghirup Jus Oren sejuk untuk meyegarkan tekaknya. Baru saja dia habis makan tengah hari bersama Faroq. Dia masih terkesan akan ucapan Debby malam tadi, “Takut kahwin”. Bergema perkataan itu dalam kepalanya berulang kali.
“Hello, mengkhayal ke?” Faroq melambaikan jari-jemari di depan mata Jasmine yang membatu.
“Eh, tak adalah. Cuma berfikir,” cepat-cepat Jasmine menafikan sambil memainkan jarinya dengan straw. Tidak pula dia sedar yang Farouk sudah kembali dari mencuci tangan.
“Mengaku je lah. Apa yang awak khayalkan?” Faroq bertanya sambil memandang Jasmine dengan penuh berminat.
“Hish, orang cakap tak ada apa-apa lah,” Jasmine terus menafikan. Dia tak rasa sesuai berkongsi cerita tu dengan seorang lelaki.
“Tak pe lah kalau tak nak cerita,” Faroq buat-buat merajuk lalu meneguk air kosong.
“Sebenarnya saya ada nak tanya sesuatu pada awak,” Faroq bersuara semula, tapi kelihatan ragu-ragu, macam ada sesuatu yang penting.
“Apa dia?” Jasmine bertanya sedikit curiga.
“Awak kan perempuan, mesti awak tahu apa yang perempuan suka,” tersengih-sengih Faroq melontarkan kata-kata.
“Siapa yang cakap aku ni lelaki. Perempuan tak semua samalah. Depend la dengan orangnya,”jawaban Jasmine terselit lawak bodoh. Malas dia melayan si Faroq.
Farouk ketawa kecil. “Kalau perempuan tu seorang yang manja?” Makin rancak pula Faroq bertanya.
“Kalau dah macam tu, sahlah dia sukakan benda-benda yang cute. Macam budak-budak,” Jasmine menjawab endah tak endah. Jus oren dalam gelas disedutnya lagi.
“Contohnya?” memanjang pula soalan Faroq.
“Itu, awak kena fikirlah sendiri. Kenapa tanya semua tu? Awak dah ada girlfriend ek,”Jasmine mengenakan Faroq.
Farouk terdiam. Mati kata dibuatnya. Dia tertunduk mungkin malu, kerana apa yang dikatakan Jasmine terkena di hatinya.
Jasmine tiba-tiba ketawa kecil, lucu melihat perubahan reaksi Faroq. Jejaka yang muda dua tahun darinya itu memandangnya kesal. Rupanya pertanyaannya sudah cukup untuk dijadikan klu.
“Kan dah kantoi,”ketawa Jasmine masih tersisa.
“Cukup-cukuplah tu. Saya dah malu ni,”
“Pandai malu konon. Siapakah gadis yang berjaya menjerat hati Dr. Farouk ini?” Jasmine belum puas menyakat Farouk.
“Awak akan tahu juga nanti,” Faroq berteka-teki. Wajahnya terpancar kebahagian orang yang dilamun cinta.
“I wish you luck, then,” Jasmine menepuk bahu Faroq, menandakan sokongannya.
“Thanks, Sis. Jom kita jalan. Sekejap lagi jam dua,” Faroq berdiri kemudian meninggalkan meja makan.
Jasmine mengekori di belakang. “Sis”. Panggilan Farouk untuknya tadi melekat dalam fikirannya seketika. Memang terbukti yang selama ini Faroq menganggap Jasmine sebagai seorang kakak. Dia ketawa kecil lagi, geli hati mengingat kegilaan perasaannya yang hampir tersangkut pada jejaka rupawan itu di awal perkenalan mereka. Tidak meghairankan. Faroq mempunyai daya penarik yang sangat kuat. Di samping wajahnya yang tidak boleh dinafikan kekacakannya, dia juga seorang yang peramah dan senang bergaul. Sungguhpun begitu, dia tidak pernah berbangga dengan dirinya. Jasmine diam-diam menganggumi jejaka itu, selama ini.
Siapalah gadis yang bertuah tu, Jasmine menduga. Kalaulah aku muda sedikit, mungkin adalah peluang. Tambah Jasmine sambil tersenyum. Apa-apa pun dia mendoakan kebahagiaan Faroq yang boleh dianggapnya adik. Harapan Jasmine, gadis pilihan Farouk itu seorang yang terbaik untuknya.
“Melamun lagi mak cik ni. Cepatlah sikit,” suara Faroq menghamburkan perkataan-perkataan yang tersusun dalam minda Jasmine tadi. Dia seperti tersedar dari mimpi.
“Saya datanglah ni,” Jasmine mempercepat langkah kakinya.

3 comments:

MaY_LiN said...

alahai..
tash ni..
sengaja je..

akhirnya..
ade gak sambungan..
hampir terlupa jalan cite nye

aqilah said...

hai.....dah lama dah cerita ni hang, kan???? apapun, akak nak tahu jugak apa sambungan cerita ni......
nak Ben dgn Jasmin....... akak follow...............

Anonymous said...

saya rase dr.faroq 2 ade hubungan dgn debby kot,hihihi