Sunday, May 13, 2012

Black and White 2


Nina menendang batu kerikil yang terdampar kaku di bahu jalan. Rasa tak puas hati menguasai minda sihatnya. Rasa geram yang tak dapat diucapkan masih tersemat di dalam dada. Tak sangka kali ini pun temu duga berakhir dengan kegagalan. Semua ini gara-gara si BlackNwhite itu!
                Pagar besi yang telah separuh dimamah karat berkeriut nyaring ketika Nina membukanya. Perlahan-lahan, dia menutup semula pintu pagar usang itu dan berjalan memasuki kawasan rumah teres yang ditempatinya bersama ibu tercinta dan dua orang adiknya. Kaki hampir diheret ketika menghampiri pintu rumah kerana semangatnya sudah kendur.
                “Asalamualaikkum,”
                Di dalam kedengaran salamnya disambut. Suara ibunya diselangi bunyi mesin jahit manual yang bergerak laju. Nina membawa dirinya ke dalam.
                “Macam mana temuduga?” tanya ibunya yang masih menumpukan perhatian pada kain hijau tua yang sedang dijahit.
                “hmm..”
                “Aik, mengeluh? Kenapa,”
                “We will call you,”
                Puan Intan ketawa kecil. Rasannya dia sudah jelas dengan statemen ini. Dia menyambung jahitannya.
                “Tak apa. Nina rehatlah dulu. Tolong je mak menjahit,”Puan Intan memujuk. Di ruang tamu, Nina sedang berbaring di atas kusyen menghadap televisyen. Alat kawalan ditekan dan televisyen dihidupkan.
                “Nina nak cari kerja yang boleh buat Nina sara hidup kita sekeluarga. Nanti mak tak payah lah lagi menjahit siang malam. Kalau menjahit pun guna mesin elektrik je,” luah Nina sambil matanya tertancap kosong pada skrin televisyen.
                “Tak semua yang kita rancang akan berlaku seperti kemahuan kita. Kita hanya mampu merancang, Tuhanlah yang menentukan. Jadi kita selaku manusia perlu bersabar,” Puan Intan terus menyampaikan nasihatnya kepada Nina.
                “Mak doakan Nina, ya.
                “Mak sentiasa doakan anak-anak mak,” balas Puan Intan lembut.
Kelembutan suara itulah yang sentiasa menyejukkan hati Nina pada saat-saat yang seperti ini. Dia sungguh bersyukur kerana masih dapat merasakan kasih sayang seorang ibu. Abahnya sudah lima tahun meninggal dunia akibat kanser paru-paru. Kasih sayang seorang bapa kini hanya menjadi kenangan manis dalam hidupnya.
Masih jelas dalam ingatannya keadaan abahnya sebelum menutup mata untuk selama-lamanya. Tubuh abahnya sudah amat kurus. Mukanya cengkung dan tidak bermaya lagi. Beliau hanya bergantung kepada bantuan alat pernafasan untuk terus bernafas. Dalam beberapa minggu terakhir, Nina seperti tidak sanggup lagi melihat abahnya menanggung kesakitan. Doktor juga sudah menasihati mereka sekeluarga untuk bersedia menerima kepergiaan abah pada bila-bila masa.
Akhirnya pada 15 November 2006, Encik Hashim telah menghembuskan nafas terakhirnya disisi isteri dan ketiga orang anaknya. Hanya air mata dan doa yang menghantar pemergiannya. Nina masih ingat keadaan di dalam wad pada hari itu. Adik perempuannya, Lena yang paling kehilangan kerana dialah yang paling rapat dengan arwah. Lena menangis teresak-esak bagai orang yang putus harapan. Puan Intanlah yang menenangkannya. Sepanjang ketika itu, Nina hanya menemani adik lelakinya, Harris yang ketika itu baru berusia 12 tahun.
Tahun berlalu begitu pantas. Mereka tiga beradik membesar bersama dengan kasih sayang ibu yang tidak kekurangan. Nina kini sudah menamatkan pengajian peringkat ijazahnya pada usia 23 tahun. Lena sedang menuntut di sebuah kolej swasta sementara adik bongsu Nina kini berada di tingkatan 5. Namun, Lena kini bukan Lena yang sama sebelum abah meninggal.
Tiba-tiba Nina teringatkan adiknya itu. Sejak akhir-akhir ini Lena sering balik lewat malam. Berbuih mulutnya meleter dan menasihati tetapi bagai masuk telinga kiri keluar tangan kanan. Kata-katanya bagai angin yang berlalu.
“ Mak, Lena mana?” tanya Nina sambil bangkit dari berbaring dan duduk lurus.
Diam. Mesin jahit berhenti menjahit.
“ Belum balik, Nina. Mak tak tahu apa lagi nak buat dengan adik kamu tu. Mak tanya itu ini dia tak jawab sepatah pun,”
Nina menghembuskan nafasnya agak kasar. Dia bukan tak tahu perangai adiknya itu. Susah sangat hendak bercakap. Kalau bercakap pun sebab nak minta duit. Lain-lain hal susah sangat mahu mendengar suaranya. Suaranya bagaikan bernilai emas.
“Nanti Nina cuba cakap dengan dia lagi ya,mak. Mak jangan risau,” giliran Nina menyejukkan hati ibunya.
Nina membalas senyuman ibunya yang kini menyambung jahitannya. Sejujurnya dia sendiri juga tidak tahu apalagi yang perlu dilakukan terhadap Lena.






Bab 2
Nina merayau-rayau di deretan kedai yang hanya beberapa ratus meter jaraknya dari rumah. Dia baru selesai menghantar pakaian Puan Khalsom yang sudah selesai digubah oleh maknya di kawasan perumahan berhampiran. Nina santai dengan skirt melepasi lutut berwarna biru dengan t-shirt putih. Rambutnya pula disanggul tinggi. Bagi Nina tidak perlulah berlawa-lawa kalau sekadar berjalan-jalan di kawasan kecil itu.   
                “Hei, Nina. Sudah dapat kerjakah?”
                Nina berpaling ke kedai di seberang jalan. Uncle Chan sedang melaung kepadanya. Nina tersenyum. Ramah sungguh lelaki sebaya abahnya itu di awal-awal pagi begini.
                “Belum dapat lagilah, uncle. Susah mau dapat kerja sekarang,” Nina membalas dari sebelah jalan. Mereka sudah biasa dengan cara perbualan begini. Mungkin bagi orang lain, perbuatan begini tidak sopan tapi mereka selesa dengan cara ini.  
                “Kalau macam itu, kerja sama unclelah,”
                Nina tergelak. Pelik betul pelawaan itu. Melihat saja jenis perniagaan Uncle Chan pun dia tahu memang dia tak dapat nak masuk.
                “Haiya uncle. Saya mana pandai bikin itu kereta ma,” balas Nina. Uncle Chan ni pun, agak-agaklah. Bisnes bengkel mestilah mahu mekanik, tak kan typewriter pula.
                Giliran Uncle Chan pula ketawa berdekah-dekah. Aik, peril aku ke? Fikir Nina masih senyum.
                “Jalan dululah uncle. Kalau banyak cerita nanti bisnes bankrap o,” Nina bergurau. Dia memang selalu bertegur sapa dengan peniaga-peniaga di sini. Hampir semua orang yang berniaga di sana dia kenal. Apa tidaknya, di sinilah tempat dia membesar. Semua selok belok kawasan ini dia tahu.  
                “Yalah. Kirim salam sama family kamu,” Uncle Chan sudah mengangkat tangan.  Nina meniru lagak lelaki itu dan terus menghayun langkahnya ke depan.
                Pertanyaan Uncle Chan membawa fikirannya kembali kepada soal pekerjaan. Tak ada kerja maknanya tak ada duit. Tak ada duit maknanya tak ada mesin jahit elektrik untuk mak.
                Duit.. Duit.. Duit.. Mana aku nak cari kau?!
                ‘Money..Money..Money.. What so funny.. In a rich man’s world!’
                Lagu nyanyian ABBA tiba-tiba berkumandang dalam kepala Nina. Ya! Lelaki kaya!
                ‘Jangan buat kerja gila! Lagipun kau bukan cantik sangat nak pikat lelaki kaya,’ suara itu bergema dalam fikiran Nina, ada roh baik di dalam jasadnya yang melarang.
                Nina menggeleng-gelengkan kepalanya sambil terus melangkah ke depan. Aku mesti cari jalan nak dapatkan kerja! Aku tak boleh duduk diam! Ya Tuhan, tolonglah hambaMu ini!
                Lorong kedai sudah hampir ke penghujungnya, tapi dia belum mahu pulang ke rumah. Dia tahu dia sepatutnya membantu maknya menjahit kain ela yang masih bertimbun, tapi dia sedang tiada mood. Fikirannya terumbang-ambing dek memikirkan masa depan yang tidak jelas. Dia terus menghayun langkah sambil matanya mencari-cari sesuatu yang menarik untuk dilihat.
                Langkah kakinya terhenti apabila terpandang iklan yang yang terpampang di dinding kedai. Dia membaca dengan teliti setiap patah perkataan yang dicetak di atas kertas A4 hijau itu.  
                “Jawatan pembantu rumah. Perempuan sahaja. 18 – 30 tahun. RM 1000 ++. Wah, hebatnya. Pembantu rumah pun boleh dapat gaji begini,” Nina kekaguman. Tapi takkanlah aku nak jadi orang gaji pula dah belajar tinggi-tinggi ni? Fikirnya.  Dia menggeleng sambil senyum kecil.
                Nina terus berjalan sambil memikirkan jumlah gaji yang ditawarkan untuk jawatan pembantu rumah tadi. Kalau kerja di supermarket pun belum tentu dapat gaji macam ni, Fikirnya lagi. Langkah terhenti dan Nina segera mengundur.
                Sebaris nombor didail.
***
                Nina memandang sekelilingnya dengan penuh perasaan kagum. Seumur hidupnya, dia belum pernah lagi menjejakkan tapak kakinya ke rumah agam yang sangat besar dan indah nian. Kolam ala bali di laman depan menciptakan suasana tenang dan dingin. Tak berkelip mata Nina ketika menyaksikan pelbagai jenis bunga-bungaan yang sedang bermekaran menghias indah kawasan depan rumah.
                Mengangkat kepala, Nina melihat balkoni di tingkat atas yang disokong oleh dua batang tiang putih dan besar yang dilingkari tumbuhan merayap berbunga ungu. Dia terus memerhatikan dua buah daun pintu besar berwarna coklat tua yang menghala ke bahagian dalam rumah. Pintu itu terletak di atas beberapa lapisan anak tangga dengan rekaan eksklusif. Nina melayangkan pandangannya ke bahagian garaj yang menempatkan tiga buah kereta jenama luar Negara. Kereta pertama Mercedez Benz untuk tujuan rasmi. Kereta kedua Ninja Toyota untuk perjalanan yang mencabar dan kereta ketiga Skyline Ferarri berwarna merah yang begitu ‘seksi’. Nina pasti ada beberapa buah kereta lagi yang tiada di sana. Dia hanya mampu melopong dan berliur memandang semua kemewahan itu. Agaknya sampai ke tua pun, dia tidak akan mampu mengecapi kekayaan seperti itu. Kecualilah ada keajaiban berlaku!
                “Selamat pagi,”
                Nina tersentak. Nasib baik latahnya tidak menjadi. Mulutnya hampir melopong sekali lagi apabila bertentang mata dengan seorang wanita rupawan. Walaupun hampir seusia ibunya, penampilan wanita itu begitu terjaga. Tubuhnya juga masih begitu langsing dan kulitnya masih cantik. Menurut tilikan Nina, wanita itu merupakan kacukan Melayu-Eropah. Hidung wanita itu sangat mancung, tidak seperti hidung kecilnya yang comel. Anak matanya berwarna hazel dan rambutnya keperang-perangan. Hampir kelihatan seperti wanita Eropah.
                “Selamat pagi, puan,” Nina membalas salam sambil berdiri sebagai tanda penghormatan.
                “Sila duduk,” pelawa wanita itu setelah duduk di kerusi yang berada bertentangan dengan tempat duduk Nina. Mereka duduk di sebuah set meja di depan rumah agam itu.
                “Terima kasih,” Nina melabuhkan punggungnya dengan penuh tertib. Dia meletakkan kedua-dua tangannya di atas paha dan bukannya di atas meja seperti tadi.
                “Sila perkenalkan diri,” percakapan wanita itu kedengaran agak baku, seperti loghat Indonesia.
                “Nama saya Nina Hashim, berumur 23 tahun. Saya merupakan lulusan Ijazah Sarjana Muda Sains Pentadbiran dari UiTM Shah Alam,”
                “Kamu ada kelulusan yang baik. Kenapa mahu kerja sebagai pembantu di sini?” tepat seperti jangkaan Nina, soalan demikian yang harus dijawabnya.
                “Zaman sekarang ni, bukan senang nak dapatkan kerja, puan. Lebih-lebih lagi dalam jurusan pentadbiran. Sebelum ni, saya dah cuba banyak temu duga tapi tak ada rezeki. Jadi saya buat keputusan nak cari kerja di luar jurusan saya. Lagipun, saya tak boleh memilih kerja sangat sekarang ni,” Nina menyusun kata-katanya dengan teratur. Dia sebenarnya sudah memikirkan barisan ayat ini sejak semalam. Apabila dia disuruh untuk datang pada pagi ini sewaktu membuat panggilan semalam, dia sudah mempersiapkan diri dengan segala kelengkapan.
                “Betul cakap kamu. Tapi, adakah kamu tidak menyesal kalau bekerja di sini kelak?” satu lagi soalan yang terdapat dalam bank soalan Nina.
                “Saya tidak dapat katakan yang saya tidak akan menyesal kerana saya tidak tahu apa yang akan berlaku di masa depan. Tapi, saya hanya boleh menjanjikan yang saya akan melakukan tugas saya dengan terbaik,” sekali lagi Nina lancar menuturkan jawabannya.
                Wanita itu tersenyum sambil mengangguk-angguk.
                “Apakah kamu akan setuju kalau kita mengikat kontrak? Kalau misalnya kamu mahu berhenti, kamu harus tunggu tiga bulan dan menyediakan notis supaya saya bisa mencari penggantimu sebelum kamu berhenti. Bagaimana?”
                Nina berhenti berfikir seketika. Tiga bulan bukanlah tempoh masa yang terlalu lama. Dia yakin dia dapat bekerja lebih dari tempoh itu sebelum menukar kerjaya nanti.
                “Saya setuju, puan,”
                “Baguslah kalau begitu. Kamu bisa mula kerja besok, ya. Kontraknya akan kamu tandatangani besok juga,” kata-kata wanita itu seperti hujan yang turun di hujung musim kemarau yang panjang. Akhirnya setelah kegagalan sebanyak 13 kali, Nina kini berjaya mendapat pekerjaan. Nina hampir  melompat. Ini merupakan kali pertama dia berjaya dalam temu duga. Tak tergambarkan perasaan gembiranya ketika itu. Senyumannya memanjang hampir ke telinga. Bolehlah dia membelikan mesin jahit elektrik untuk maknya.
                “Ini maklumat peribadi dan salinan kad penggenalan saya puan. Manalah tahu puan perlukan untuk menyiapkan kontrak itu,” Nina menghulurkan fail biru nipis yang selalunya mengandungi resume setebal satu inci.
                “Kamu sangat teliti. Saya memang tidak salah memilih kamu. Oh, ya. Kamu bisa panggil saya Nyonya Maria,” wanita itu mula menunjukkan sifat ramahnya. 
                Nina menunduk sedikit untuk memberi hormat kepada majikkan barunya. Hari ini merupakan hari bahagiannya setelah enam bulan! Mesin jahit elektrik akan menjadi hak milik maknya tak lama lagi.
               
***
                “Amar tak fahamlah. Kenapa kakak nak jadi orang gaji? Kakak kan dah masuk university?” adik bongsu Nina nampak tak puas hati dengan kerjaya pilihan kakaknya.
                “Kalau kak tak gagal 13 kali temu duga, kakak tak kan ambil kerja ni. Tapi memandangkan masa kakak belum sampai, jadi orang gaji pun dah kira beruntung. Gajinya pun boleh tahan,” jawab Nina lalu menyuapkan nasi ke dalam mulutnya.
                “Masa belum sampai konon. Siapalah yang nak ambil orang yang berusia 23 tahun tapi masih kebudak-budakkan untuk jadi pekerja. Lainlah kalau taska atau tadika,” ujar Amar kemudian ketawa berdekah-dekah memerli kakak sulungnya itu. Kata-kata itu mengingatkan Nina pada penemu duga tempoh hari. Orang lain selalu menyamakan sifat keremajaannya dengan sifat kekanak-kanakkan. Sedangkan pada pendapatnya, dua sifat itu banyak perbezaannya.
                Nina buat muka tak puas hati. Dia menyiku adiknya yang duduk bersebelahan sehingga adiknya mengaduh kesakitan. Puan Intan hanya menjadi pendengar dan pemerhati sejak tadi. Dia tahu benar perangai anak-anaknya itu. Mereka sebenarnya gaduh-gaduh sayang. Berejek-ejekan merupakan satu cara bermesra.
                “Betulkah Nina nak kerja di rumah orang kaya tu? Tak menyesal? Jadi orang gaji ni tak mudah tau. Disuruh itu ini macam kuli. Tak takut?” kini Puan Intan pula mempertikaikan pilihan Nina.
                “Mak ni. Patutnya bagilah Nina semangat. Nina yang bersemangat pun boleh jadi lemah dengar mak cakap macam tu,” Nina menunjukkan rajukknya. Mukannya mencuka.
                “Yalah.. yalah.. Kalau kamu yakin betul nak jadi orang gaji, pergilah. Mak tak kisah sangat. Yang penting kerja kamu tu halal,” nasihat Puan Intan kepada anak gadisnya itu.
                “Mestilah halal mak. Kalau tak halal tak kan Nina nak kerja,” Nina mempertahankan kedudukannya.
                “Amar pun tak kisahlah. Yang penting bila dapat gaji tu kakak belanja. Makan KFC ke, beli handphone baru ke,” Amar ketawa mengekek. Rupanya ada udang di sebalik mihun.
                “Ish, budak ni,” Nina menolak kepala adiknya perlahan, menunjukkan bantahannya.  Bagai tidak meninggalkan kesan ke atasnya, Amar menyambung ketawanya yang menyakitkan hati Nina.
                Mereka tiga beranak terus menjamu selera dengan kangkung goreng, sambal ikan bilis dan sup kunyit ikan bersama nasi panas. Nampak sederhana tetapi begitu menyelerakan. Justeru dalam kesederhanaanlah tersimpan kenikmatan dan kesyukuran. Ketika pintu depan berkeriut, perhatian mereka bertiga terhala ke sana. Lena muncul sebaik daun pintu terbuka lebar. Seperti biasa, wajah Lena nampak tegang. Tiada senyuman pada bibirnya dan matanya tidak bercahaya. Dia menapak perlahan ke dalam rumah dan terus berlalu ke bilik tidur tanpa sepatah kata pun.
                Puan Intan, Nina dan Amar saling berpandangan. Amar mengangkat bahunya dan kemudian menyambung makan seperti tiada apa yang berlaku. Dia sudah biasa dengan situasi begini. Dia sudah sedia maklum dengan sifat dingin kakaknya yang nombor dua itu. Malas dia nak ambil peduli.  Puan Intan dan Nina berpandangan. Mereka merasakan kerisauan yang sama.
                “Lena, mari makan,” Puan Intan bersuara setakat boleh menembusi dinding bilik. Dia tidak mahu kedengaran keras, kerana risau membuatkan anak gadisnya itu naik angin.
                Tiada balasan. Memang begitulah keadaannya hampir setiap hari. Entah mengapa semakin hari, Lena semakin menjauhkan diri dari mereka sekeluarga. Dia sering balik lewat malam dan jarang berbual dengan ahli keluarga yang lain. Memang perubahan sikapnya sudah disedari sejak abah meninggal dunia, tapi sejak akhir-akhir ini perubahannya semakin ketara. Sejak lima tahun lalu, dia bukan lagi Lena yang sentiasa ceria dan manja. Dia menjadi lebih pendiam dan suka bersendirian. Mendung sentiasa membayangi air mukanya yang ayu.
                “Nanti Nina cuba cakap dengan Lena, mak,” Nina cuba menenangkan perasaan ibunya. Dia tahu ibunya sudah mulai risau dengan anak kedua itu.
                “Cakap perlahan-lahan ya, nak. Takut buat dia marah lagi,” pesan Puan Intan yang selera makannya kini terjejas.
                “Tak payahlah pedulikan Kak Lena tu, mak. Biarlah dia. Dia kan dah besar,” Amar mencelah. Dia sebenarnya tidak mahu ibunya merunsingkan fikiran memikirkan kakak Lenanya yang semakin berperangai pelik.
                Puan Intan hanya mampu tersenyum tawar. Dalam hatinya, dia mempersalahkan dirinya kerana tidak dapat berbuat apa-apa untuk mengubah Lena dan mengembalikan Lena yang manis dan ceria seperti lima tahun lalu.

No comments:

Sunday, May 13, 2012

Black and White 2


Nina menendang batu kerikil yang terdampar kaku di bahu jalan. Rasa tak puas hati menguasai minda sihatnya. Rasa geram yang tak dapat diucapkan masih tersemat di dalam dada. Tak sangka kali ini pun temu duga berakhir dengan kegagalan. Semua ini gara-gara si BlackNwhite itu!
                Pagar besi yang telah separuh dimamah karat berkeriut nyaring ketika Nina membukanya. Perlahan-lahan, dia menutup semula pintu pagar usang itu dan berjalan memasuki kawasan rumah teres yang ditempatinya bersama ibu tercinta dan dua orang adiknya. Kaki hampir diheret ketika menghampiri pintu rumah kerana semangatnya sudah kendur.
                “Asalamualaikkum,”
                Di dalam kedengaran salamnya disambut. Suara ibunya diselangi bunyi mesin jahit manual yang bergerak laju. Nina membawa dirinya ke dalam.
                “Macam mana temuduga?” tanya ibunya yang masih menumpukan perhatian pada kain hijau tua yang sedang dijahit.
                “hmm..”
                “Aik, mengeluh? Kenapa,”
                “We will call you,”
                Puan Intan ketawa kecil. Rasannya dia sudah jelas dengan statemen ini. Dia menyambung jahitannya.
                “Tak apa. Nina rehatlah dulu. Tolong je mak menjahit,”Puan Intan memujuk. Di ruang tamu, Nina sedang berbaring di atas kusyen menghadap televisyen. Alat kawalan ditekan dan televisyen dihidupkan.
                “Nina nak cari kerja yang boleh buat Nina sara hidup kita sekeluarga. Nanti mak tak payah lah lagi menjahit siang malam. Kalau menjahit pun guna mesin elektrik je,” luah Nina sambil matanya tertancap kosong pada skrin televisyen.
                “Tak semua yang kita rancang akan berlaku seperti kemahuan kita. Kita hanya mampu merancang, Tuhanlah yang menentukan. Jadi kita selaku manusia perlu bersabar,” Puan Intan terus menyampaikan nasihatnya kepada Nina.
                “Mak doakan Nina, ya.
                “Mak sentiasa doakan anak-anak mak,” balas Puan Intan lembut.
Kelembutan suara itulah yang sentiasa menyejukkan hati Nina pada saat-saat yang seperti ini. Dia sungguh bersyukur kerana masih dapat merasakan kasih sayang seorang ibu. Abahnya sudah lima tahun meninggal dunia akibat kanser paru-paru. Kasih sayang seorang bapa kini hanya menjadi kenangan manis dalam hidupnya.
Masih jelas dalam ingatannya keadaan abahnya sebelum menutup mata untuk selama-lamanya. Tubuh abahnya sudah amat kurus. Mukanya cengkung dan tidak bermaya lagi. Beliau hanya bergantung kepada bantuan alat pernafasan untuk terus bernafas. Dalam beberapa minggu terakhir, Nina seperti tidak sanggup lagi melihat abahnya menanggung kesakitan. Doktor juga sudah menasihati mereka sekeluarga untuk bersedia menerima kepergiaan abah pada bila-bila masa.
Akhirnya pada 15 November 2006, Encik Hashim telah menghembuskan nafas terakhirnya disisi isteri dan ketiga orang anaknya. Hanya air mata dan doa yang menghantar pemergiannya. Nina masih ingat keadaan di dalam wad pada hari itu. Adik perempuannya, Lena yang paling kehilangan kerana dialah yang paling rapat dengan arwah. Lena menangis teresak-esak bagai orang yang putus harapan. Puan Intanlah yang menenangkannya. Sepanjang ketika itu, Nina hanya menemani adik lelakinya, Harris yang ketika itu baru berusia 12 tahun.
Tahun berlalu begitu pantas. Mereka tiga beradik membesar bersama dengan kasih sayang ibu yang tidak kekurangan. Nina kini sudah menamatkan pengajian peringkat ijazahnya pada usia 23 tahun. Lena sedang menuntut di sebuah kolej swasta sementara adik bongsu Nina kini berada di tingkatan 5. Namun, Lena kini bukan Lena yang sama sebelum abah meninggal.
Tiba-tiba Nina teringatkan adiknya itu. Sejak akhir-akhir ini Lena sering balik lewat malam. Berbuih mulutnya meleter dan menasihati tetapi bagai masuk telinga kiri keluar tangan kanan. Kata-katanya bagai angin yang berlalu.
“ Mak, Lena mana?” tanya Nina sambil bangkit dari berbaring dan duduk lurus.
Diam. Mesin jahit berhenti menjahit.
“ Belum balik, Nina. Mak tak tahu apa lagi nak buat dengan adik kamu tu. Mak tanya itu ini dia tak jawab sepatah pun,”
Nina menghembuskan nafasnya agak kasar. Dia bukan tak tahu perangai adiknya itu. Susah sangat hendak bercakap. Kalau bercakap pun sebab nak minta duit. Lain-lain hal susah sangat mahu mendengar suaranya. Suaranya bagaikan bernilai emas.
“Nanti Nina cuba cakap dengan dia lagi ya,mak. Mak jangan risau,” giliran Nina menyejukkan hati ibunya.
Nina membalas senyuman ibunya yang kini menyambung jahitannya. Sejujurnya dia sendiri juga tidak tahu apalagi yang perlu dilakukan terhadap Lena.






Bab 2
Nina merayau-rayau di deretan kedai yang hanya beberapa ratus meter jaraknya dari rumah. Dia baru selesai menghantar pakaian Puan Khalsom yang sudah selesai digubah oleh maknya di kawasan perumahan berhampiran. Nina santai dengan skirt melepasi lutut berwarna biru dengan t-shirt putih. Rambutnya pula disanggul tinggi. Bagi Nina tidak perlulah berlawa-lawa kalau sekadar berjalan-jalan di kawasan kecil itu.   
                “Hei, Nina. Sudah dapat kerjakah?”
                Nina berpaling ke kedai di seberang jalan. Uncle Chan sedang melaung kepadanya. Nina tersenyum. Ramah sungguh lelaki sebaya abahnya itu di awal-awal pagi begini.
                “Belum dapat lagilah, uncle. Susah mau dapat kerja sekarang,” Nina membalas dari sebelah jalan. Mereka sudah biasa dengan cara perbualan begini. Mungkin bagi orang lain, perbuatan begini tidak sopan tapi mereka selesa dengan cara ini.  
                “Kalau macam itu, kerja sama unclelah,”
                Nina tergelak. Pelik betul pelawaan itu. Melihat saja jenis perniagaan Uncle Chan pun dia tahu memang dia tak dapat nak masuk.
                “Haiya uncle. Saya mana pandai bikin itu kereta ma,” balas Nina. Uncle Chan ni pun, agak-agaklah. Bisnes bengkel mestilah mahu mekanik, tak kan typewriter pula.
                Giliran Uncle Chan pula ketawa berdekah-dekah. Aik, peril aku ke? Fikir Nina masih senyum.
                “Jalan dululah uncle. Kalau banyak cerita nanti bisnes bankrap o,” Nina bergurau. Dia memang selalu bertegur sapa dengan peniaga-peniaga di sini. Hampir semua orang yang berniaga di sana dia kenal. Apa tidaknya, di sinilah tempat dia membesar. Semua selok belok kawasan ini dia tahu.  
                “Yalah. Kirim salam sama family kamu,” Uncle Chan sudah mengangkat tangan.  Nina meniru lagak lelaki itu dan terus menghayun langkahnya ke depan.
                Pertanyaan Uncle Chan membawa fikirannya kembali kepada soal pekerjaan. Tak ada kerja maknanya tak ada duit. Tak ada duit maknanya tak ada mesin jahit elektrik untuk mak.
                Duit.. Duit.. Duit.. Mana aku nak cari kau?!
                ‘Money..Money..Money.. What so funny.. In a rich man’s world!’
                Lagu nyanyian ABBA tiba-tiba berkumandang dalam kepala Nina. Ya! Lelaki kaya!
                ‘Jangan buat kerja gila! Lagipun kau bukan cantik sangat nak pikat lelaki kaya,’ suara itu bergema dalam fikiran Nina, ada roh baik di dalam jasadnya yang melarang.
                Nina menggeleng-gelengkan kepalanya sambil terus melangkah ke depan. Aku mesti cari jalan nak dapatkan kerja! Aku tak boleh duduk diam! Ya Tuhan, tolonglah hambaMu ini!
                Lorong kedai sudah hampir ke penghujungnya, tapi dia belum mahu pulang ke rumah. Dia tahu dia sepatutnya membantu maknya menjahit kain ela yang masih bertimbun, tapi dia sedang tiada mood. Fikirannya terumbang-ambing dek memikirkan masa depan yang tidak jelas. Dia terus menghayun langkah sambil matanya mencari-cari sesuatu yang menarik untuk dilihat.
                Langkah kakinya terhenti apabila terpandang iklan yang yang terpampang di dinding kedai. Dia membaca dengan teliti setiap patah perkataan yang dicetak di atas kertas A4 hijau itu.  
                “Jawatan pembantu rumah. Perempuan sahaja. 18 – 30 tahun. RM 1000 ++. Wah, hebatnya. Pembantu rumah pun boleh dapat gaji begini,” Nina kekaguman. Tapi takkanlah aku nak jadi orang gaji pula dah belajar tinggi-tinggi ni? Fikirnya.  Dia menggeleng sambil senyum kecil.
                Nina terus berjalan sambil memikirkan jumlah gaji yang ditawarkan untuk jawatan pembantu rumah tadi. Kalau kerja di supermarket pun belum tentu dapat gaji macam ni, Fikirnya lagi. Langkah terhenti dan Nina segera mengundur.
                Sebaris nombor didail.
***
                Nina memandang sekelilingnya dengan penuh perasaan kagum. Seumur hidupnya, dia belum pernah lagi menjejakkan tapak kakinya ke rumah agam yang sangat besar dan indah nian. Kolam ala bali di laman depan menciptakan suasana tenang dan dingin. Tak berkelip mata Nina ketika menyaksikan pelbagai jenis bunga-bungaan yang sedang bermekaran menghias indah kawasan depan rumah.
                Mengangkat kepala, Nina melihat balkoni di tingkat atas yang disokong oleh dua batang tiang putih dan besar yang dilingkari tumbuhan merayap berbunga ungu. Dia terus memerhatikan dua buah daun pintu besar berwarna coklat tua yang menghala ke bahagian dalam rumah. Pintu itu terletak di atas beberapa lapisan anak tangga dengan rekaan eksklusif. Nina melayangkan pandangannya ke bahagian garaj yang menempatkan tiga buah kereta jenama luar Negara. Kereta pertama Mercedez Benz untuk tujuan rasmi. Kereta kedua Ninja Toyota untuk perjalanan yang mencabar dan kereta ketiga Skyline Ferarri berwarna merah yang begitu ‘seksi’. Nina pasti ada beberapa buah kereta lagi yang tiada di sana. Dia hanya mampu melopong dan berliur memandang semua kemewahan itu. Agaknya sampai ke tua pun, dia tidak akan mampu mengecapi kekayaan seperti itu. Kecualilah ada keajaiban berlaku!
                “Selamat pagi,”
                Nina tersentak. Nasib baik latahnya tidak menjadi. Mulutnya hampir melopong sekali lagi apabila bertentang mata dengan seorang wanita rupawan. Walaupun hampir seusia ibunya, penampilan wanita itu begitu terjaga. Tubuhnya juga masih begitu langsing dan kulitnya masih cantik. Menurut tilikan Nina, wanita itu merupakan kacukan Melayu-Eropah. Hidung wanita itu sangat mancung, tidak seperti hidung kecilnya yang comel. Anak matanya berwarna hazel dan rambutnya keperang-perangan. Hampir kelihatan seperti wanita Eropah.
                “Selamat pagi, puan,” Nina membalas salam sambil berdiri sebagai tanda penghormatan.
                “Sila duduk,” pelawa wanita itu setelah duduk di kerusi yang berada bertentangan dengan tempat duduk Nina. Mereka duduk di sebuah set meja di depan rumah agam itu.
                “Terima kasih,” Nina melabuhkan punggungnya dengan penuh tertib. Dia meletakkan kedua-dua tangannya di atas paha dan bukannya di atas meja seperti tadi.
                “Sila perkenalkan diri,” percakapan wanita itu kedengaran agak baku, seperti loghat Indonesia.
                “Nama saya Nina Hashim, berumur 23 tahun. Saya merupakan lulusan Ijazah Sarjana Muda Sains Pentadbiran dari UiTM Shah Alam,”
                “Kamu ada kelulusan yang baik. Kenapa mahu kerja sebagai pembantu di sini?” tepat seperti jangkaan Nina, soalan demikian yang harus dijawabnya.
                “Zaman sekarang ni, bukan senang nak dapatkan kerja, puan. Lebih-lebih lagi dalam jurusan pentadbiran. Sebelum ni, saya dah cuba banyak temu duga tapi tak ada rezeki. Jadi saya buat keputusan nak cari kerja di luar jurusan saya. Lagipun, saya tak boleh memilih kerja sangat sekarang ni,” Nina menyusun kata-katanya dengan teratur. Dia sebenarnya sudah memikirkan barisan ayat ini sejak semalam. Apabila dia disuruh untuk datang pada pagi ini sewaktu membuat panggilan semalam, dia sudah mempersiapkan diri dengan segala kelengkapan.
                “Betul cakap kamu. Tapi, adakah kamu tidak menyesal kalau bekerja di sini kelak?” satu lagi soalan yang terdapat dalam bank soalan Nina.
                “Saya tidak dapat katakan yang saya tidak akan menyesal kerana saya tidak tahu apa yang akan berlaku di masa depan. Tapi, saya hanya boleh menjanjikan yang saya akan melakukan tugas saya dengan terbaik,” sekali lagi Nina lancar menuturkan jawabannya.
                Wanita itu tersenyum sambil mengangguk-angguk.
                “Apakah kamu akan setuju kalau kita mengikat kontrak? Kalau misalnya kamu mahu berhenti, kamu harus tunggu tiga bulan dan menyediakan notis supaya saya bisa mencari penggantimu sebelum kamu berhenti. Bagaimana?”
                Nina berhenti berfikir seketika. Tiga bulan bukanlah tempoh masa yang terlalu lama. Dia yakin dia dapat bekerja lebih dari tempoh itu sebelum menukar kerjaya nanti.
                “Saya setuju, puan,”
                “Baguslah kalau begitu. Kamu bisa mula kerja besok, ya. Kontraknya akan kamu tandatangani besok juga,” kata-kata wanita itu seperti hujan yang turun di hujung musim kemarau yang panjang. Akhirnya setelah kegagalan sebanyak 13 kali, Nina kini berjaya mendapat pekerjaan. Nina hampir  melompat. Ini merupakan kali pertama dia berjaya dalam temu duga. Tak tergambarkan perasaan gembiranya ketika itu. Senyumannya memanjang hampir ke telinga. Bolehlah dia membelikan mesin jahit elektrik untuk maknya.
                “Ini maklumat peribadi dan salinan kad penggenalan saya puan. Manalah tahu puan perlukan untuk menyiapkan kontrak itu,” Nina menghulurkan fail biru nipis yang selalunya mengandungi resume setebal satu inci.
                “Kamu sangat teliti. Saya memang tidak salah memilih kamu. Oh, ya. Kamu bisa panggil saya Nyonya Maria,” wanita itu mula menunjukkan sifat ramahnya. 
                Nina menunduk sedikit untuk memberi hormat kepada majikkan barunya. Hari ini merupakan hari bahagiannya setelah enam bulan! Mesin jahit elektrik akan menjadi hak milik maknya tak lama lagi.
               
***
                “Amar tak fahamlah. Kenapa kakak nak jadi orang gaji? Kakak kan dah masuk university?” adik bongsu Nina nampak tak puas hati dengan kerjaya pilihan kakaknya.
                “Kalau kak tak gagal 13 kali temu duga, kakak tak kan ambil kerja ni. Tapi memandangkan masa kakak belum sampai, jadi orang gaji pun dah kira beruntung. Gajinya pun boleh tahan,” jawab Nina lalu menyuapkan nasi ke dalam mulutnya.
                “Masa belum sampai konon. Siapalah yang nak ambil orang yang berusia 23 tahun tapi masih kebudak-budakkan untuk jadi pekerja. Lainlah kalau taska atau tadika,” ujar Amar kemudian ketawa berdekah-dekah memerli kakak sulungnya itu. Kata-kata itu mengingatkan Nina pada penemu duga tempoh hari. Orang lain selalu menyamakan sifat keremajaannya dengan sifat kekanak-kanakkan. Sedangkan pada pendapatnya, dua sifat itu banyak perbezaannya.
                Nina buat muka tak puas hati. Dia menyiku adiknya yang duduk bersebelahan sehingga adiknya mengaduh kesakitan. Puan Intan hanya menjadi pendengar dan pemerhati sejak tadi. Dia tahu benar perangai anak-anaknya itu. Mereka sebenarnya gaduh-gaduh sayang. Berejek-ejekan merupakan satu cara bermesra.
                “Betulkah Nina nak kerja di rumah orang kaya tu? Tak menyesal? Jadi orang gaji ni tak mudah tau. Disuruh itu ini macam kuli. Tak takut?” kini Puan Intan pula mempertikaikan pilihan Nina.
                “Mak ni. Patutnya bagilah Nina semangat. Nina yang bersemangat pun boleh jadi lemah dengar mak cakap macam tu,” Nina menunjukkan rajukknya. Mukannya mencuka.
                “Yalah.. yalah.. Kalau kamu yakin betul nak jadi orang gaji, pergilah. Mak tak kisah sangat. Yang penting kerja kamu tu halal,” nasihat Puan Intan kepada anak gadisnya itu.
                “Mestilah halal mak. Kalau tak halal tak kan Nina nak kerja,” Nina mempertahankan kedudukannya.
                “Amar pun tak kisahlah. Yang penting bila dapat gaji tu kakak belanja. Makan KFC ke, beli handphone baru ke,” Amar ketawa mengekek. Rupanya ada udang di sebalik mihun.
                “Ish, budak ni,” Nina menolak kepala adiknya perlahan, menunjukkan bantahannya.  Bagai tidak meninggalkan kesan ke atasnya, Amar menyambung ketawanya yang menyakitkan hati Nina.
                Mereka tiga beranak terus menjamu selera dengan kangkung goreng, sambal ikan bilis dan sup kunyit ikan bersama nasi panas. Nampak sederhana tetapi begitu menyelerakan. Justeru dalam kesederhanaanlah tersimpan kenikmatan dan kesyukuran. Ketika pintu depan berkeriut, perhatian mereka bertiga terhala ke sana. Lena muncul sebaik daun pintu terbuka lebar. Seperti biasa, wajah Lena nampak tegang. Tiada senyuman pada bibirnya dan matanya tidak bercahaya. Dia menapak perlahan ke dalam rumah dan terus berlalu ke bilik tidur tanpa sepatah kata pun.
                Puan Intan, Nina dan Amar saling berpandangan. Amar mengangkat bahunya dan kemudian menyambung makan seperti tiada apa yang berlaku. Dia sudah biasa dengan situasi begini. Dia sudah sedia maklum dengan sifat dingin kakaknya yang nombor dua itu. Malas dia nak ambil peduli.  Puan Intan dan Nina berpandangan. Mereka merasakan kerisauan yang sama.
                “Lena, mari makan,” Puan Intan bersuara setakat boleh menembusi dinding bilik. Dia tidak mahu kedengaran keras, kerana risau membuatkan anak gadisnya itu naik angin.
                Tiada balasan. Memang begitulah keadaannya hampir setiap hari. Entah mengapa semakin hari, Lena semakin menjauhkan diri dari mereka sekeluarga. Dia sering balik lewat malam dan jarang berbual dengan ahli keluarga yang lain. Memang perubahan sikapnya sudah disedari sejak abah meninggal dunia, tapi sejak akhir-akhir ini perubahannya semakin ketara. Sejak lima tahun lalu, dia bukan lagi Lena yang sentiasa ceria dan manja. Dia menjadi lebih pendiam dan suka bersendirian. Mendung sentiasa membayangi air mukanya yang ayu.
                “Nanti Nina cuba cakap dengan Lena, mak,” Nina cuba menenangkan perasaan ibunya. Dia tahu ibunya sudah mulai risau dengan anak kedua itu.
                “Cakap perlahan-lahan ya, nak. Takut buat dia marah lagi,” pesan Puan Intan yang selera makannya kini terjejas.
                “Tak payahlah pedulikan Kak Lena tu, mak. Biarlah dia. Dia kan dah besar,” Amar mencelah. Dia sebenarnya tidak mahu ibunya merunsingkan fikiran memikirkan kakak Lenanya yang semakin berperangai pelik.
                Puan Intan hanya mampu tersenyum tawar. Dalam hatinya, dia mempersalahkan dirinya kerana tidak dapat berbuat apa-apa untuk mengubah Lena dan mengembalikan Lena yang manis dan ceria seperti lima tahun lalu.

No comments: